За ініціативою методичного кабінету при ДзГП , спільно з адміністрацією та педагогічним колективом ЗЗСО № 44 18 жовтня 2019 року відбувся інтегрований виїзний семінар - практикум для вчителів суспільствознавчих дисциплін та вчителів географії за темою «Застосування краєзнавчого принципу у формуванні предметних компетентностей учнів на уроках з історії та географії». Його мета - ознайомити учасників семінару з практичним аспектом використання методик і педагогічних технологій під час викладання історії та географії в контексті тем з історії рідного краю.
Відкриваючи семінар, Ващенко В.А., завідуюча методичним кабінетом при ДзГП наголосила, що актуальність обраної теми даного заходу обумовлено головним завданням сучасної освіти - підготовка молоді до соціально-активного життя сьогодні і реалізації себе в майбутньому, тобто, формування у школярів необхідних життєвих компетентностей. Одним із засобів їх формування є інтеграція навчальних дисциплін. Ще Я.А. Коменський акцентував увагу на необхідності "завжди і всюди брати разом те, що пов’язано одне з одним" і пояснював: "Всі знання виростають з одного коріння - навколишньої дійсності, мають між собою зв’язки, а тому повинні вивчатися у зв’язках". В навчальних програмах географії та історії є теми з краєзнавства, тому для їх вивчення інтеграція може бути оптимальною формою навчання, а застосування різноманітних методів і технологій будуть сприяти ефективності опанування учнями навчального матеріалу.
Для проведення семінару був обраний метод краєзнавчої подорожі. Предметом дослідження стали ландшафти заповідних урочищ «Лелія» та «гора Калитва» і козацьке минуле Китайгорода (Царичанський район Дніпропетровської області).
Вчителі історії і географії активно включилися в роботу семінару, який проходив за певним планом: теоретичний блок, практичний блок і корекційно - аналітичний блок.
Під час семінару його учасники створювали карту краєзнавчої подорожі і знайомилися з історичним минулим місць маршруту – с. Єлизаветівка, с. Петриківка, с. Могилів, с. Китайгород, смт Царичанка, урочище «Лелія», урочище «гора Калитва».
Об’єктом географічного дослідження було урочище «Лелія». За підсумками цього дослідження вчителями, які працювали в групах, створювалися лепбуки за темою «Ландшафти Лелії». Для їх створення вчителі використовували як географічні, так і історичні знання про козацьке минуле цього району. З історією Царичанського райну вчителів познайомив краєзнавець Білоконь Анатолій Миколайович, кандидат історичних наук, який має багато статей та книг з краєзнавчого напрямку.Інтегрований семінар для вчителів суспільствознавчих дисциплін та вчителів географії показав, що застосування інтегрованих технологій та інтерактивних форм і методів сприяють формуванню предметних компетентностей учнів, їх навичок і вмінь, створенню атмосфери співробітництва, активної взаємодії під час вивчення програмних тем з історії і географії.
Сподіваємось, що досить цікавий досвід роботи вчителів історії та географії ЗЗСО № 44 (директор Загородня Л.І.) стане в нагоді всім педагогам міста, а формат проведення навчання вчителів методичним кабінетом при ДзГП свідчить про оновлення змісту та форм підвищення фахової майстерності педагогів.
|